OBS LÄXA..

Lär lägga in mina dokumentationer här för att sedan kunna skriva ut dem i skolan..

Barndress 1.


Förberedelser:


Innan vi började med att sy barnkläderna fick vi sy olika sorters detaljer som hjälper oss att kunna sy en barndress.

Ett exempel på dessa detaljer är hals/arm mudd, samt detaljer med band avslutning.

Vi tränade även att sy på overlockmaskinen och hur man sprättar en overlocksöm, vilket kan vara lite svårt.


Inspiration och modell val:


Denna barndress sydde jag helt utan knappar, jag använde mig utav mudd både på tröjan och byxorna.
Anlednningen till detta är att jag redan innan hade valt ut ett grått tyg med svarta dö skallar samt svart mudd tyg.
Jag tyckte att det skulle vara snyggast utan knappar så att det skulle bli lite mer pyjamas känsla över barndressen.

Jag valde även att göra midjan hög för att man ska kunna vika ner mudden.

Genomförande.


Jag började med att välja vilken storlek jag vela ha på min dress, då valde jag storlek 98 för att barn växer så fort så då kan det vara lämpligt med en lite större strorlek för att dem ska kunna ha kläderna lite längre.

Efter det så klippte jag ut mönstret i tyget jag valt ut samt mudd tyget.

Sedan var det dags att börja sy, jag började med att sy byxorna, och då sydde jag först inner ben sömmarna på vanlig maskin, och sedan på overlock maskinen.
Sen tog jag det ena benet och vände det ut och in och stoppade in det i det rätt vända benet sedan sydde jag grensömmen först på vanlig och sedan på overlock maskinen.


Efter det så var det dags för muddarna.
Jag började att sy midje mudden, sedan sydde jag ben muddarna.


När detta var klart så var byxorna klara, då var det dags för tröjan, jag började med axelsömmarna där jag även sydde fast en smal tyg remsa som förstärkning.


Efter det så sydde jag fast atmarna i tröjan, sen sydde jag armsömmen och sidsömmen.
Då var det dags för muddarna, jag började med arm muddarna och sedan sydde jag midje/hals muddarna.


Sen var även tröjan klar.


Reflektion.

Jag blev ganska nöjd med denna barn dress.
Den var lätt att sy och den blev hur söt som helst.
Barnkläder är verkligen en bra träning på hur man syr i trikå, eftersom man får träna väldigt mycket på att sy med overlock maskinen, vilket är väldigt bra eftersom man använder sig ganska mycket av den när man håller på med tyger.
Om jag skulle ha sytt om denna dress utav någon annledning så tror jag att jag hade gjort samma sak

Barndress 2.


Förberedelser:


Innan vi började med att sy barnkläderna fick vi sy olika sorters detaljer som hjälper oss att kunna sy en barndress.

Ett exempel på dessa detaljer är hals/arm mudd, samt detaljer med band avslutning.

Vi tränade även att sy på overlockmaskinen och hur man sprättar en overlocksöm, vilket kan vara lite svårt.


Inspiration och modell val:


Denna barndress sydde jag med knappar, jag använde mig utav mudd både på tröjan och byxorna.

Jag valde även att sy en luva.
Anlednningen till detta är att jag redan innan hade valt ut ett vitt tyg med nallar i olika färger på samt ett blått mudd tyg.
Jag tyckte att det skulle vara snyggast med knappar på tröjan på denna dress, dels för att det är en bra funktion när man ska klä på ett litet barn, då slipper man trä tröjan över huvudet när man ska klä på dem vilket kan vara lite obehagligt för ett litet barn.

Den andra anlednningen är att jag valde att sy en luva på denna dress.

Genomförande.


Jag började med att välja vilken storlek jag vela ha på min dress, då valde jag storlek 74 för att jag valde en stor storlek på den första dressen.

Efter det så klippte jag ut mönstret i tyget jag valt ut samt mudd tyget.

Sedan var det dags att börja sy, jag började med att sy byxorna, och då sydde jag först inner ben sömmarna på vanlig maskin, och sedan på overlock maskinen.
Sen tog jag det ena benet och vände det ut och in och stoppade in det i det rätt vända benet sedan sydde jag grensömmen först på vanlig och sedan på overlock maskinen.


Efter det så var det dags för muddarna.
Jag började att sy midje mudden, sedan sydde jag ben muddarna.


När detta var klart så var byxorna klara, då var det dags för tröjan, jag började med axelsömmarna där jag även sydde fast en smal tyg remsa som förstärkning.


Efter det så sydde jag fast atmarna i tröjan, sen sydde jag armsömmen och sidsömmen.


Sedan sydde jag fast ärm muddarna samt mudden nedtill på tröjan.

Efter detta så var det dags att sätta fast tryck knappar.
Jag började med att bestämma om det skulle vara en kill eller tjej knäppning, sedan vek och strök jag tyget dubbelt på båda sidorna mitt på magen där tygerna inte satt ihop.

Efter det tröck jag fast tryck knapparna, jag valde att ha 5 tryckknappar.


När detta var klart så klippte jag ut en luva som jag sedan sydde ihop, jag valde att ha vitt innertyg i luvan för att det ska matcha resten utav dressen.


Sen var även tröjan klar.


Reflektion.

Jag blev mycket nöjd med denna barn dress.
Den var ganska lätt att sy och den blev hur söt som helst.
Barnkläder är verkligen en bra träning på hur man syr i trikå, eftersom man får träna väldigt mycket på att sy med overlock maskinen, vilket är väldigt bra eftersom man använder sig ganska mycket av den när man håller på med tyger.
Om jag skulle ha sytt om denna dress utav någon anledning så tror jag att jag hade gjort samma sak
Det enda jag tycker var lite halv svårt var nog luvan och knapparna.
Eller jag hade nog trott att det skulle vara svårare än det var så därför gjorde jag det lite svårare för mig själv.
Men resultatet blev ju bra så det gick som det skulle


 

Klänning i trikå.


Förberedelser:


Innan jag började med att sy min klänning fick vi sy olika sorters detaljer som hjälper oss att kunna sy i trikå.

Ett exempel på dessa detaljer är hals/arm mudd, samt detaljer med band avslutning.

Vi tränade även att sy på overlockmaskinen och hur man sprättar en overlocksöm, vilket kan vara lite svårt.

Efter det så fick vi sy två barndressar i trikå.
Innan jag började med detta så fick jag leta i olika burda tidningar efter ett mönster på någon klänning som man kan sy om till den modell som jag vela sy.


Inspiration och modell val:


Jag valde att sy en kort klänning i svart trikå, för att det är min stil på kläder.
Men även för att det snart är sommar, och det kan alltid vara kul med en extra klänning, spec iellt om man har sytt den själv.

Genomförande.

Jag började med att leta upp ett mönster i en burda tidning, som jag sedan ritade av.
Efter det så klippte jag av mönstret så att klänningen blev i den längd som jag vela ha den i, lika med urringningen.

Efter det så sydde jag sidsömmarna med långa stygn och provade klänningen, men den passade inte.
Så jag fick sy in den några centimeter, men även efter detta så passade den inte.
Så jag fick hålla på med detta ett tag för att få ut just min storlek.

När jag var klar med det så sydde jag sidsömmarna på en overlock maskin.

Sen så vek jag ner nedtill och upptill på klänningen och sydde med en maskin som syr dubbel sömmar.

Det var verkligen svårt eftersom tråden vägrade bli lika stretchig som tyget och jag lärade dra tyget så att tråden hängde med.

När jag sytt de två sömmarna så var klänningen klar.

Reflektion.

Jag blev inte nöjd med denna klänning, för att tråden upptill på klänningen är så himla stel, så det känns verkligen som att den ska spricka varenda gång man ska trä den över huvudet.
Klänningen var ganska lätt att sy, det enda som var lite krångligt var det att få den att passa just min kropp.
Om jag hade gjort något annorlunda, så tror jag att jag hade sytt ett gummiband upptill och nedtill på klänningen.


 

 

Byxkurs (shorts 1)


En framsida med endast Bild på byxor.


Förberedelser.


I denna kurs började vi med att sy olika detaljer för att träna på vad som eventuellt kan komma att komma på byxorna.

Vi fick träna på olika sömmar, och även på hur man syr fickor på två olika sätt samt hur man syr ett blixtlås.

Inspiration och modellval.

Jag valde att göra shorts som mina första byxor i byxkursen.

Jag valde det för att jag vela ha dem till i sommar.
Anledningen till att jag valde att ha svagt rutigt tyg var dels för att just det tyget var tunt och det är så klart skönt på sommaren.
Men även för att jag tyckte att tyget var snyggt

Mönster. (skisser) (samma sida som inspiration)

Ska skanna in bild.

Genomförande. (Ett helt A4 typ)


Jag började med att hitta ett grundmönster som jag sedan gjorde om så att det skulle passa just min smak.

Efter det så ritade jag utav mönstret och sedan klippte jag ut det i det tyg som jag valt.


Efter det så började jag med att sy ytter/inner ben sömmarna.
När det var klart så tog jag ena benet och vände det ut och in och stoppade ner det rättvända benet ner i det andra och sydde gren sömmen.

Sedan så var det dags för fållen ned till på shortsen.
Jag började med att vika upp fållarna som jag trodde att det skulle vara, men insåg ganska snabbt att det inte skulle fungera, eftersom avigsidan på tyget då kom fram till utsidan.
Så efter lite tänketid så kom jag fram till att jag lära klippa av benen och sy fast dem åt andra hållet så att rätsidan av tyget kommer åt rätt håll även i fållarna.
Så jag klippte av bena sydde fast dem åt andra hållet och vek sedan upp dem och sydde fast dem även där jag skulle vika fållen alltså på framsidan.

När det var klart så sydde jag fast de två fållarna på insidan och yttersydan utav shorts benen.

Efter det så var det dags för linningen.

Jag valde att göra en ganska hög linning så jag hade sänkt midjan väldigt mycket.
Jag började med stryka på mellanlägg och sedan sydde jag ihop alla kanterna på linningen förutom mitt bak.
Sedan pressade jag isär alla sömsmån och sydde fast linningen i byxorna. Efter det så sprättade jag upp mitt bak även på byxorna.
Detta gjorde jag för att kunna testa dem och få dem att sitta så bra som möjligt.


När jag var nöjd med passformen på shortsen så sydde jag ihop mitt bak sömmen.

Efter det så sydde jag fast hela linningen i shortsen och sydde sedan i diket utav sömmen.

Sedan var det bara knapparna kvar.
Jag valde att inte ha knapphål.
Utan istället så sydde jag fast tryckknappar för hand så att man inte ska kunna se de knapparna.

Som en extra detalj så sydde jag även dit spegel knappar, så att det ska se ut som att det bara är sådana knappar.


Reflektioner.

Denna kurs var ganska svår, men även väldigt givande.
Jag lärde mig massor igenom att sy shorts, tycker jag själv.
Det enda som jag kanske skulle ha gjort lite annorlunda när det gäller dessa shorts är nog att jag hade valt ett annat tyg.

Jag blev inte helt nöjd med resultatet eftersom tyget hade rutor och på ena sidan utav linningen stämmer de verkligen inte överrens med dem på shortsen, men de stämmer överens på andra sidan.
Tyget var även svår att få snyggt nedtill eftersom jag valt att ha en fåll där så blev tyget så fladrigt, och jag tycker det nästan ser ut som att fållarna är ”döda”



Byxkurs (shorts 2)


En framsida med endast Bild på byxor.


Förberedelser.


I denna kurs började vi med att sy olika detaljer för att träna på vad som eventuellt kan komma att komma på byxorna.

Vi fick träna på olika sömmar, och även på hur man syr fickor på två olika sätt samt hur man syr ett blixtlås.

Inspiration och modellval.

Jag valde att använda mig utav samma mönster som jag gjorde med de första shortsen jag sydde.
Men denna gång valde jag att ha ett svart jeans tyg i ett försök att få dessa shorts lite mer som jag vela ha dem.

Mönster. (skisser) (samma sida som inspiration)

Ska skanna in bild.

Genomförande. (Ett helt A4 typ)


Jag började med att hitta ett grundmönster som jag sedan gjorde om så att det skulle passa just min smak.

Efter det så ritade jag utav mönstret och sedan klippte jag ut det i det tyg som jag valt.


Efter det så började jag med att sy ytter/inner ben sömmarna.
När det var klart så tog jag ena benet och vände det ut och in och stoppade ner det rättvända benet ner i det andra och sydde gren sömmen.

Sedan så var det dags för fållen ned till på shortsen.
Jag började med att vika upp fållarna som jag trodde att det skulle vara, men insåg ganska snabbt att det inte skulle fungera, eftersom avigsidan på tyget då kom fram till utsidan.
Istället för att göra likadant som på de första shortsen så hade jag redan från början klippt benen så att de var längre äv vad jag vela ha dem.

Det bara för att kunna vika rätsidan utav tyget till avigsidan för att sedan sy en sömm där.

Efter det så vek jag upp fållarna och sydde fast dem i inner/ytter sidan utav benen.


Efter det så var det dags för linningen.

Jag valde att göra en ganska hög linning så jag hade sänkt midjan väldigt mycket.
Jag började med att sy ihop alla kanterna på linningen förutom mitt bak.
Sedan pressade jag isär alla sömsmån och sydde fast linningen i byxorna. Efter det så sprättade jag upp mitt bak även på byxorna.
Detta gjorde jag för att kunna testa dem och få dem att sitta så bra som möjligt.


När jag var nöjd med passformen på shortsen så sydde jag ihop mitt bak sömmen.

Efter det så sydde jag fast hela linningen i shortsen och sydde sedan i diket utav sömmen.

Sedan var det bara knapparna kvar.
Jag valde att inte ha knapphål.
Utan istället så sydde jag fast tryckknappar för hand så att man inte ska kunna se de knapparna.


Reflektioner.

Denna kurs var ganska svår, men även väldigt givande.
Jag lärde mig massor igenom att sy shorts, tycker jag själv.
Jag blev nöjd med dessa shorts, för att de håller passfotmen mycket bättre än de första shortsen jag sydde samt att fållarna nedtill även dem håller formen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0