Beroende?

Ja vad är ett beroende?
Jag fattar inte hur alla kan bliså beroende av ALLT verkligen ALLT.. Mat, dryck, spel, nikotin, knark, sex whatever man kan rabbla upp allt o dö på kuppen så lång är nog den listan.
Varför är det såhär? Å när är vi beroende? Är det när vi låter det vi älskar gå ut över alla andra o känner att gör vi inte detta så dör vi? Jag har aldrig varit beroende av något på det sättet. Jag skulle aldrig få tanken att ta droger eller börja röka/snusa på heltid. Jag skulle inte heller kunna bli beroende av mat eller ja visst de är ju alla men nu menar ja så klart inte på det sättet utan nu menar jag sjukligt beroende så att ens vikt o hälsa påverkas. Så beroende skulle ja inte kunna bli?! Jag föddes underviktig o är fortfarande underviktig men inte sjukligt eftersom det är normalviktigt de är bara mitt BMI som säger att ja är underviktig men mina revben syns ju inte..

Hur utvecklar man ett beroende o hur stoppar man ett?
Det är en jäkligt bra fråga...
Hela tiden ser man alkisar på stan, i torsdags satt en alkis med en öl i ena handen inne på resecentrum i sandviken han satt där gungade o stönade o nynnade. Undrar vilken värld han lever i? Mår han så dåligt att han hellre super än att ta hand om sig själv? I så fall är det illa.. Varför hjälper ingen honom? Vem bär ansvaret?
Varför hjälper ingen dessa människor? hemlösa människor som super upp sina liv.. Jo för vi är så jävla korkade så att det enda vi "vet" är att hemlösa dricker o tar droger för de pengar de tjänar. Men vafan vet vi egentligen? Tror vi att ge en hemlös pengar till mat att han beter sig som en 10 åring som köper godis iställe för mat, i hans fall droger/alkohol? Men bjud dem på mat då? Då bidrar ni bara till de hemlösas hälsa ge dem kläder ge dem värme? Har ni ett rum över? Låt nån flytta in? Visst håll ett vakande öga vi alla är olika o vi alla vil inte alltid gott..

Men jag ska inte säga vad "vi" ska göra, det är upp till var och en, jag gör inget speciellt för dem ännu bara skänker nån krona då o då.. Men det går ju inte till hemlösa.. Eftersom ingen sammlar in pengar till dem på stan o så? Bara i sthlm där de hemlösa själva får sälja tidningart för 40 spänn styck.. tjänar de 50 öre per tidning eller?

Jag ÖNSKAR innerligt att jag kunde göra mer att jag hade kunskapen o vetandet på min sida. En sak har ja lovat mig själv när jag slutat skolan ska jag leva en vecka som hemlös bara för att bilda mig en egen uppfattning om hur de har det och utifrån det ska jag göra en dokumentär så jag ska filma allt som händer inget ska censureras då ska alla som får se den filmen få veta hur dom verkligen har det och att de behöver all hjälp de kan få. Jag tänker inte lova att jag ska rädda alla barn eller få bukt på svälten eller få in alla hemlösa.. Men innan jag dör så ska jag i varje fall försöka få in alla hemlösa här i sverige in i ett varmt kärleksfullt hem där de alla får bo. Och de ska även jobba och behandlas som alla andra.

Jag vill bli kläddesigner och det ska jag bli mitt företag ska heta Homless 4 u eller "homeless for you" och de som ska arbeta ska komma från gatan visserligen krävs viss utbildning eller vetskap om saker o ting..

Men vi får väll se? =)

Det är min drömm i alla fall att göra något stort..

Leona Lewis - Homeless


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0