Läxa..

Har snackat med * Herr nilsson* ett antal timmar
så började plugga nyss..

LÄS INTE haha

Praktikraport.


Inledning:

- Tidsperioden som alla skulle praktisera var 30 dagar, 15 dagar före jul och 15 dagar efter.

Själv praktiserade jag på min skola (så kallad in APU).

Jag fick göra lite av varje:

  • Sy upp samt förlänga Lucialinnen (inför lucia).

  • Städa skåp samt organisera.

  • Trassla upp garner och göra dem till fina nystan.

  • Sy överdrag till stryk brädor.

  • Vara med på en lektion.

  • Linda upp tyger.

Det mesta jag fick göra var att plocka och göra fint det passade mig perfekt.


Avhandling:

- Textila saker tillverkas här, men det är en skola så det går inte att säga specifikt för det är ingen rullande tillverkning som säljer saker vidare.
På julmarknader och liknande säljs en del utav hantverk elever har gjort.

Det är som sagt en skola så det varierar hur många anställda som jobbar här eftersom det kommer in vikarier och liknande hela tiden.
Men uppe där jag var finns det XX antal anställda.

Arbetsförhållanden:

- Alla anställda jobbar olika tider, tiderna varierar beroende på lektioner samt vad som behöver göras.
De anställda tar lunch när det finns tid för det, gäller även raster, men för det mesta tar de rast samtidigt som eleverna tar rast om inget annat behöver göras.

Detta är en textil linje så här använder man sig av mycket symaskiner, ibland så tänker man inte på hur man sitter alltså får man en dålig ergonomi och ganska lätt ont i ryggen om man inte tänker sig för.

Det kan även bli väldigt enformigt när man gör en del saker.


Det är nästan bara den ställningen att man sitter ner vid maskiner som finns på denna arbetsplats men självklart även när man står och klipper till tex tyger osv då kanske man också råkar böja på ryggen lite för mycket.
Buller förekommer hela tiden eftersom maskinerna man använder alltid är igång, det finns alltid någon som syr nästan.
Man hör även när personer går och pratar utanför klassrummen eftersom väggarna är väldigt tunna.
Luften är dammig i vissa utav rummen, det är så för att man håller mycket på med tyger och garner.
När man klipper i tygerna så flyger små partiklar från tyget ut.
Det finns även vissa ställen som jag inte tror att stärderskan kan ta sig fram i och på så sätt försvinner aldrig dammet utan det bildas mer och mer hela tiden.
Jag la märke till att de flesta skåp var väldigt dammiga och röriga.
Det finns tydliga skyddsföreskrifter på många väggar finns det utrymningsplaner.
Samt att lärarna har bestämt vart alla ska mötas om det skulle börja brinna.
Det finns även brandsläckare samt brandslang på skolan.


Stämning/Trivsel:


Kamratandan tycker jag personligen verkar mycket bra alla anställda verkar trivas och gå ihop med varandra.

Inga fula ord till varandra, utan de behandlar varandra med respekt.
Jag har inte fått känslan av att någon är utanför eller att någon pratar illa om sina medarbetare.
Alla har sina dåliga dagar så allt kanske inte är på topp hela tiden men det är inget som jag märkt av.

Jag tror inte att de har så många kunder förutom då på julmarknaderna men då är det mest eleverna som sköter allt.
Men bemötande utav nya elever samt säljare är mycket bra alla är trevliga och svarar på frågor och tar hand om de nya.
Det är lika med nya lärarkandidater jag tycker i alla fall att det ser ut som att de känner sig välkomna


Avslutning:

- Det som har varit positivt tycker jag är att alla verkligen har varit jätte trevliga mot mig, och jag har lärt mig vikten av att lägga tillbaks samt att hålla ordning på saker och ting.
En till sak som var bra var att det alltid fanns saker att göra, man stod nästan aldrig tomhänt.


Jag tycker att praktik perioden har varit kul och jag har lärt mig nya saker och hur man kan göra det lättare för sig igenom att använda vissa verktyg.
Faktiskt så kan jag inte komma på något negativt det enda som kan ha varit lite tråkigt är att hur man än gör så är det lika stökigt någon dag efter man har gjort det.
Jag har lärt mig att sy upp och förlänga kläder på olika sätt, trassla upp garn och göra fina nystan med hjälp utav en speciell anordning, samt att sy överdrag till stryk brädor.


Men det jag verkligen har lärt mig är hur mycket jobb och energi de anställda lägger ner på skolan.
För mig var praktiken meningsfull eftersom jag fick se allt ur ett helt nytt perspektiv.
Jag fick välja vad jag vela göra det var aldrig något tvång att göra just en sak under hela praktiken eller just den dagen.
Man kan säga att det var omväxlande men att jag vissa dagar inte gjorde det så omväxlande utan kanske vela bli klar med just det jag höll på med för att det är alltid kul att se resultat.


Jag tycker även att fler borde få chansen att testa på ”In-APU” det är en chans att få se en annan sida av det man alltid håller på med.
Jag tror även att man lär sig mycket utav det och att det skulle uppskattas av många.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0